Vihreä vai vihreällä pesty
Näkyykö vihreämmän rakentamisen tavoittelut todella rakennusliikkeiden valinnoissa? Aiheesta kirjoittaa myyntipäällikkömme Henna Östberg.
Saimme huhtikuussa Hydron tunnustuksen Circal -kierrätysalumiinin käyttämisestä tuotteissamme. Circal on alumiiniseos, joka valmistetaan aina vähintään 75%:sti kuluttajajätealumiinista. Alumiiniprofiilien valmistaminen kierrätysalumiinista uuden, primäärialumiinin sijaan, vie vain n. 5% koko tarvittavasta energiamäärästä. Kun sekin energia tuotetaan vähähiilisemmin, kuten tuulivoimalla, pystyimme materiaalivalinnallamme vähentämään 940 tonnia Co2-päästöjä. Jos siis asiakkaamme olisivat ostaneet alumiinilasiseinät rakennuksiinsa keskivertoalumiinista valmistettuna, yli 900 tonnia enemmän hiilidioksidia olisi päässyt ilmakehään, kiihdyttämään ilmastonmuutosta.
Tämä ei ole viherpesua, nämä ovat oikeita, kolmannen osapuolen tarkistamia ja sertifioimia lukuja.
Minkälainen painoarvo näillä asioilla on todellisuudessa? Näkyykö vihreämmän rakentamisen tavoittelu todella rakennusliikkeiden valinnoissa?
Suurten rakennusliikkeiden strategioita on esitelty alkuvuonna sidosryhmille vihreitä arvoja liputtaen. Nykyinen materiaalihintojen nousu ja epävarmuus markkinoilla uhkaa kuitenkin syöstä arvomaailman romukoppaan joka kerta, kun joku osabudjetti ylittyy. Käytännössä budjetissa pysyminen on edelleen se tärkeämpi valintakriteeri, kun valitaan toimittajaa kohteeseen.
Mikä sitten voi todella muuttaa ajattelutavan ja asettaa hankinnan prioriteetiksi vihreän eikä euron? Olin kuuntelemassa erään suomalaisen rakennusliikkeen tilinpäätöswebinaaria, jonka jälkeen pidettiin paneelikeskustelu. Aiheena oli tietysti vihreä siirtymä rakentamisessa. Rakennusliikkeen toimitusjohtaja vastasi kysymykseeni ”mikä on hankinnassanne priorisaatio: vihreä vai eurot” sanomalla, että koulutusta varmasti tarvitaan, jotta vihreä todella alkaa tapahtua. Kuitenkin erään paikalla olleen rakennuttajan edustajan puheet sijoitettujen eurojen ohjaamisesta vähähiilisemmin rakennettuihin kohteisiin vakuuttivat enemmän.
Asiakas on tässä siis avainasemassa. Jos rakennuttaja tai asunnon ostaja ohjaa euronsa niihin kohteisiin, joissa vihreämpi rakentaminen ei ole pelkkää puhetta, toteutuu vihreä siirtymä aikaisemmin.
Rakennusliikkeen toimitusjohtaja oli täysin oikeassa: tarvitaan koulutusta. Tarvitaan tietoa siitä, että vihreämpiä vaihtoehtoja on jo saatavilla. Tiedon lisäksi tarvitaan myös rohkeus tehdä vihreämpiä päätöksiä.
”Asiakas on tässä siis avainasemassa. Jos rakennuttaja tai asunnon ostaja ohjaa euronsa niihin kohteisiin, joissa vihreämpi rakentaminen ei ole pelkkää puhetta, toteutuu vihreä siirtymä aikaisemmin. ”